Pancake Dengan Buah Beri
Selain cara membuatnya mudah, pancake bisa dikreasikan dengan berbagai topping yang disukai. Di resep ini, menu Berries Pancake terinspirasi dari sarapan ala Amerika Serikat. Buah beri yang digunakan sebagai topping ada dua, yaitu blueberry.
Topping bisa dimodifikasi jika ingin menambahkan buah beri lain atau buah-buahan lainnya sesuai selera.
Manfaat pancake blueberry:
Menambah blueberries untuk penkek menyediakan flavonoid antioksidan
Pancake blueberry untuk sarapan pagi melompat memulakan metabolisme anda dengan karbohidrat, protein dan vitamin B yang menjadikan makanan menjadi tenaga. Mereka juga memberi anda rangsangan tiga nutrien yang sangat penting untuk wanita: kalsium, besi dan folat. Bagaimanapun, lempeng blueberry selalunya tinggi lemak dan kalori, jadi mereka harus dimakan secara sederhana sebagai sebahagian daripada diet seimbang.
Sokongan imun
Makan satu lempeng blueberry memberikan anda 7 peratus daripada pengambilan harian vitamin A dan 5 yang dianjurkan untuk zink, yang kedua-dua nutrien sistem kekebalan tubuh anda perlu berfungsi dengan baik. Kulit anda menghentikan bakteria, virus dan toksin daripada memasuki badan anda. Vitamin A mengawal pertumbuhan sel-sel yang membentuk kulit anda, jadi ia menyokong sistem imun dan juga mempunyai manfaat tambahan untuk mengekalkan kulit yang sihat. Zink membantu menghasilkan protein yang digunakan untuk pelbagai peranan dalam sistem imun. Jika anda tidak mendapat zink yang mencukupi, bilangan sel yang tersedia untuk melawan patogen yang menyerang akan menurun, menjadikan anda lebih terdedah kepada penyakit.
Flavonoid
Menambah blueberries untuk penkek memberikan rangsangan bahan berasaskan tumbuhan yang dipanggil flavonoid. Secara semulajadi, flavonoid memberikan blueberries warna mereka, tetapi apabila anda makan flavonoid, mereka menjadi sebatian aktif yang membantu menjaga kesihatan anda. Sebagai antioksidan, flavonoid melawan keradangan keseluruhan sistem. Blueberries sangat kaya dengan sekumpulan flavonoid - anthocyanidins - yang boleh menyokong keupayaan mental seperti yang anda umur. Wanita tua yang makan lebih banyak flavonoid mengekalkan keupayaan kognitif mereka lebih lama berbanding wanita yang kurang makan, menurut penyelidikan yang diterbitkan dalam edisi 2012 Julai "Annals of Neurology."
Bahan Resep Blueberry Pancake
Siapkan bahan-bahan blueberry pancake berikut ini:
Bahan:
- 4 porsi
- 500 g tepung terigu
- 4 sdm gula pasir
- 2 sdm baking powder
- 1 ½ sdt kayu manis bubuk
- ¾ sdt garam
Bahan Basah:
- 800 ml susu cair
- 400 g pisang raja
- 4 butir telur ayamCek Promo
Topping:
- 100 ml madu
- 12 buah stroberi, potong 2Cek Promo
- 100 g blueberries
- 50 g gula bubuk
Cara Membuat•30 menit
Bahan kering: Campur rata semua bahan. Sisihkan.
Bahan basah: dalam blender, masukkan semua bahan. Haluskan.
Campurkan bahan basah dan bahan kering. Aduk rata.
Panaskan wajan. Tuang satu sendok sayur adonan. Masak dengan api kecil hingga bergelembung. Balik. Masak hingga matang. Angkat. Lakukan hingga bahan habis.
Tata dalam piring, siram dengan madu. Tata buah beri, taburi dengan gula halus. Sajikan.
Mudah sekali kan, Ladies? Resep ini bisa Anda jadikan pilihan yang pas untuk sarapan, apalagi untuk Anda yang tidak mempunyai banyak waktu untuk memasak sarapan yang rumit. Enjoy the delicious pancake, Ladies