Alat Tulis Termahal
Di era yang semakin maju dan serba digital ini, kegiatan menulis jadi hal yang semakin mudah. Dengan adanya ponsel dan komputer, banyak orang yang beralih metode menulis dengan pena menjadi mengetik.
Dengan papan ketik yang berbagai macam kecanggihannya, proses menulis jadi semakin mudah tanpa pulpen dan tinta.
Meski demikian, benda mungil berperan besar di era 1920-an ini tetap menjadi salah satu barang kolektif dan bernilai. Buktinya, berikut ada 5 alat tulis yang harganya luar biasa mahal.
1. The Magnum Perfect Pencil (Faber-Castell)
Garf von Faber-Castell begitu mengambil serius dalam pembuatan pensel dan sentiasa menghasilkan alat tulis yang mewah sejak syarikat itu ditubuhkan pada tahun 1761.
Dalam senarai panjang alat tulis unik yang pernah dihasilkan Faber Castell, terdapat satu pensel mewah yang dinamakan sebagai The Magnum Perfect Pencil. Pensel ini dijual pada harga sekitar RM 1,500 sebatang.
Pensel ini mempunyai campuran badan kayu dan logam bersama penutup logam yang berat. Pensel yang dibina mengikut gaya pertukangan Faber Castell ini turut mempunyai pemadam dan pengasah mata pensel yang dibina bersama. Sanggupkah anda berbelanja sebanyak ini untuk sebarang pensel?
2. The Metallic Pencil (Smythson)
Syarikat yang berasal dari England ini mungkin dikenali ramai kerana banyak menghasilkan diari dan buku nota mewah yang menjadi pilihan para korporat dan elit. Namun, ia turut menghasilkan alat tulis yang cantik dan mewah.
Sama seperti namanya, The Metallic Pencil merupakan alat tulis yang dihasilkan menggunakan logam perak dan ia menawarkan kualiti pertukangan tinggi daripada pakar pembuatan alat tulis ini.
Anda mungkin boleh mendapatkan pensel mekanikal pada harga RM 5.00 tetapi jika anda inginkan sesuatu yang ekslusif dan mewah, The Metallic Pencil mungkin pilihan yang tepat.
3. Ottantotto Demonstrator Sketch Pencil
Kebanyakan pelukis mungkin menggunakan apa sahaja pensel yang mudah mereka perolehi manakala segelintir lagi lebih cenderung menggunakan pensel berjenama mewah. Pensel lukisan ini adalah untuk pelukis yang mampu berbelanja besar.
Pensel lukisan unik ini dihasilkan oleh jenama Aurora di Itali. Pensel edisi terhad ini dihasilkan menggunakan plexiglass yang tahan lama. Walau bagaimanapun, ia tidaklah memberi sebarang kelebihan dalam hasil lukisan.
Pensel yang berharga sekitar RM 2,500 ini hanya menawarkan ciri-ciri asas yang sama seperti pensel lukisan biasa. Walau bagaimanapun, pembelian pensel ini disertakan bersama jaminan selama dua tahun daripada Aurora.
4. Mont Blanc and Van Cleef & Arpels
Pena Termahal Di Dunia yang satu ini adalah Mont Blanc and Van Cleef & Arpels. Menurut kabar kala itu, untuk memperingati seratus tahun hari jadinya, dua merek terkenal Montblanc dan juga Van Cleef & Arpels telah berkolaborasi pada proyek ini. Nah, pena mewah satu ini dijual sangat terbatas.
Dengan tiga edisi individu, masing-masingnya sudah set dengan batu rubi, safir, atau jamrud. Menggunakan teknik yang sangat apik dalam pembuatan pena ini, segala hal yang berkilauan dipadukan dengan pas ke dalam sebuah pena mewah Mont Blanc and Van Cleef & Arpels ini. Wajar saja, Mont Blanc and Van Cleef & Arpels yang didesain sangat istimewa ini dibanderol dengan harga US $ 730.000 masing-masingnya.
5. The Aurora Diamante
Pena Termahal Di Dunia yang dinamai The Diamante Aurora ini, adalah salah satu alat tulis paling mahal yang ada di dunia dan tentunya hanya orang-orang tertentu yang bisa membeli pena satu ini. Pena ini mempunyai lebih dari 30 karat berlian De Beers pada bagian-bagiannya, dan tersedia dalam versi platinum padat atau juga versi emas putih yang bisa dipilih.
Nah, pena ini mempunyai dua nada, yakni rhodium-diobati, pena emas 18KT padat dan juga dipersonalisasi dengan lambang yang elegan, tanda tangan atau juga potret. Pena Aurora ini, mengklaim sebagai satu-satunya pena yang punya emas lebih dari 30 karat yang ada di dunia. Namun, hanya satu buah The Aurora Diamante yang tersedia untuk dijual per tahunnya, dan harganya sendiri sekitar satu juta euro (US $ 1.3 juta).
Semoga Anda menikmati artikel ini!